Valerie Solanas

Vyrų išnaikinimo draugijos manifestas

2005 / 9955674008 / 102 psl. / minkštais viršeliais su atvartais, 13x16,5 / Iš anglų kalbos vertė Edgaras Klivis / Dizainas: Vario burnos

  • Rezultatas: 4.5/5.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rezultatas: 4.29/5 (Balsai: 7)

Dėkojame už nuomonę.

Jūs jau balsavote. Balsuoti galima tik vieną kartą.

Jūsų įvertinimas pakeistas.

Šis tekstas – ne tik per šviesmetį nuo savojo laiko nutolusi radikali feministinės analizė, numačiusi dirbtinį apvaisinimą, pinigų automatus, feministinį sukilimą prieš žeminančią moters reprezentaciją mene, bet ir stulbinantis skurstančios ir įžeistos moters pykčio liudijimas.
 Niujorko universiteto profesorės Avital Ronell įžanginis straipsnis išryškina manifesto parašymo aplinkybes, jo idėjas, bei autorės asmenybę šiuolaikiškame kontekste.
 Valerie Solanas išgarsėjo tuo, kad šovė į vieną žymiausių XX a. menininkų Andy Warholą ir jį sunkiai sužeidė. 1996 m. Mary Harron pastatė filmą „Aš nušoviau Andy Warholą“, kuriame pasakojama apie Valerie Solanas gyvenimą.

Pagrindinė mintis

Atsakingoms, pilietiškoms, nuotykių ieškančioms moterims, kurioms ši visuomenė visais atžvilgiais yra priešiška ir gyvenimas joje geriausiu atveju gali reikšti tik visišką nuobodulį, nelieka nieko kito kaip nuversti vyriausybę, eliminuoti piniginę sistemą, įvesti pilną automatizaciją ir sunaikinti vyrų giminę. (Valerie Solanas)

Apie autorių

RECENZIJA: Laima Kreivytė: Mirtinas ginklas
 Valerie Solanas (1936–1988) šiandien dauguma žino (jei žino) kaip pamišėlę, šovusią į Andy Warholą. Tai neteisinga! Taip, ji šovė į Warholą ir pataikė. Tiesą sakant – nušovė, ir tik operatyvi medikų pagalba išplėšė jį iš mirties nagų. Todėl jau kelintą kartą skaitydama neseniai išleistą Valerie Solanas Vyrų išnaikinimo draugijos manifestą niekaip negaliu sutikti su įvadinio straipsnio autore Avital Ronell, kad Solanas kalbėjimas yra „nuolatinis šaudymas pro šalį“. Kalba šiandien baigia prarasti paskutinius revoliucinio įkarščio likučius – ir ne tik dėl to, kad dainuojančios revoliucijos baigėsi prieš penkiolika metų. Labiau nei vartotojiška kapitalizmo mašina kalbą susina klaidingai suvokiamas politinis korektiškumas ir terorizmo grėsmė. Kiekvienas aštriau pasakytas žodis dabar – ne tik provokacija, bet ir įkaltis. Ir tas viešas susilaikymas pratrūksta nevaldoma srutų srove anoniminiuose interneto komentaruose.
 Ką tai turi bendro su Solanas? Iš tiesų nedaug. Nes Solanas radikalesnė už daugelį komentuotojų ir tikrai drąsesnė už juos visus – nes provokuojančias mintis pasirašo savo vardu ir pavarde. Maža to, ji veiksmais demonstruoja pasiryžimą įgyvendinti savo nuostatas. Ir nors negalima pateisinti jos agresijos (paaiškinti ją galima vaikystėje patirta tėvo prievarta), pasikėsinimo aktas parodo, kad mintis ir veiksmas jai buvo vienodai svarbūs. Štai dėl ko apmaudu, kad šią ekscentriško būdo rašytoją prisimename tik dėl Warholo (ir Mary Harron filmo Aš nušoviau Andy Warholą). Nes mažiausiai ko ji norėjo, tai išgarsėti vyro dėka (tai iš esmės skiriasi nuo tų herostrato komplekso kamuojamų menkystų, kurie šaudo į garsenybes siekdami šlovės).
 Bet pagaliau ir Lietuvoje tokiam požiūriui atėjo galas. Kone pusamžiu pavėlavęs (parašytas 1967) garsusis Valerie Solanas SCUM Manifesto pasiekė ir mus. Reikia padėkoti vertėjui Edgarui Kliviui, kad dygaus ir kibirkščiuojančio autorės stiliaus nenuglostė švelniais lietuvių kalbos žodelyčiais, o parinko atitinkamo grubumo „sprogmenis“. Mat provokuojantis Solanas tekstas yra tikra bomba Lietuvoje. Tik reikia padėti ją teisingose vietose. Pradėti reiktų nuo seimo ir vyriausybės, o baigti mokyklomis ir vaikų darželiais. Būtina įdėti į visas internetines svetaines, kur žmonės renkasi pasirieti. Pastebėjau, kad ten gėjų ir feminizmo tema sukelia aršiausias reakcijas. O čia – lesbietė, feministė ir dar žudikė! Tobulas masalas.
 Feminisčių išauklėtas vakarietis nesupras, ko recenzentė taip putoja dėl amžinatilsį senutėlės Solanas, kurios pažiūros ten jau seniai suvirškintos ir paverstos preke. Tačiau tai, kas ten (Valerie ir vaikystės įkvėpta vos neparašiau „supuvusiuose vakaruose“) jau tapo nuobodžia klasika, Lietuvoje dar kelia nuostabą ir nuoširdų pasibaisėjimą. Feministinės pažiūros mūsų plačioje siauro akiračio visuomenėje vis dar laikomos nederančiomis „padoriai“ moteriai, o ką jau kalbėti apie kokias nors menines ar teorines provokacijas. Netašytas Valerie stilius nuogai nudrožia ir miesčionišką, ir „intelektualųjį“ snobizmą. Čia visos savo emancipacinius siekius maskuojančios ir dominuojančiam patriarchato režimui pataikaujančios moterys be gailesčio išvadinamos kolaborantėmis – joms kliūva nė ką ne mažiau, nei Valerie nurašytai vyrų giminei.
 Kodėl šis manifestas aktualus Lietuvoje? Todėl, kad kultūrą ir visuomenę čia vis dar bandoma struktūruoti pagal binarines opozicijas, kurios įkūnija hierarchinę galios logiką. Nes tik iš pirmo žvilgsnio opozicijos dėmenys yra neutralūs, bet iš tiesų tradiciškai (kaip George’o Orwello Gyvulių ūkyje) vieni gyvuliai yra „lygesni už kitus“. Tokio mąstymo formule gali būti dar Pitagoro nukaltas teiginys, kad „geras yra principas, sukūręs šviesą, tvarką ir vyrą, ir blogas yra principas, sukūręs tamsą, chaosą ir moterį“. Moteris Vakarų kultūroje pernelyg ilgai buvo konstruojama kaip neiginys, stoka, vyro kitas. Ypač tam nusipelnė senelis Freudas, moters seksualumą apibrėžęs kaip trūkumą, penio pavydą. Solanas tokiems trumparegiams teiginiams pakiša veidrodį ir Freudo išperėtą monstrą užmuša jo paties (pseudo)medicininiu žvilgsniu: „Vyrai yra biologinis nukrypimas: Y (vyriškasis) genas – tai nepilnas X (moteriškasis) genas, jis turi neužbaigtą chromosomų komplektą. Kitaip tariant, vyras yra nepilna moteris, vaikščiojantis aborto atvejis, kurio vystymasis buvo nutrauktas dar genų stadijoje. Būti vyru reiškia būti nepakankamu, emociškai ribotu; vyriškumas yra stokos sukelta negalia, o vyrai – emociniai luošiai. [...] Kitaip tariant, moterys nepavydi penio; tai vyrai pavydi vaginos“.
 Solanas nėra nei pranašė, nei burtininkė, nei mirtinų visuomenės virusų užkalbėtoja. Nereikia plėšyti jos manifesto lapų ir klijuoti ant krūtinės kad kaip garstyčios ištrauktų ydingus įsitikinimus. Užkietėjusių seksistų ir homofobų neišgelbės jokie vaistai. Bet putojantis padugnių balsas turėtų priversti suklusti ir susierzinti. Tokia ir yra Solanas teksto paskirtis – ardyti ir trikdyti. Drastiškai ir net grubiai kvestionuoti mąstymo stereotipus. Ir ryžtingai giljotinuoti dvigalvio vyro-žmogaus, apsimetančio vienu, pretenzijas. Nes ankstesnieji manifestai (pavyzdžiui, futuristų) niekino moteris vyrišką patirtį pateikdami kaip universalią. Solanas perėmė šią galios retoriką, gerokai persūdė ir užpylė nekenčiamiems skaitytojams ant galvos. Avital Ronell jos kalbos būdą apibūdina kaip kenkėjišką: ji „priešinosi neapykantos kalbai ir kartu naudojosi panašiomis priemonėmis“.
 Angliškas Solanas manifesto pavadinimo akronimas SCUM (Society for Cutting Up Men) yra ir žodis, reiškiantis putas, nuoviras, padugnes. Todėl skaityti jį reikia kaip kultūros putas, kaip nubėgusios kojinės akies raštą. Nereikia jo teisinti. Nesiūloma jo įgyvendinti. Nebūtina juo tikėti. Tačiau pradėjus skaityti privaloma perskaityti iki galo. Ir rimtai apie tai pagalvoti. Nes abejingiems gresia Valerie šūvis – iš anapus.
 Laima Kreivytė
 ŠMC interviu“, 2005, nr. 4. http://www.cac.lt/lt.php/smc_interviu/info/2475
 Laima Kreivytė yra meno kritikė, savaitraščio 7 meno dienos dailės skyriaus redaktorė.

Nuomonės

Tik labai žemo intelekto arba itin neurotiška asmenybė gali patikėti šios knygos ideologija. Tokios asmenybės nesugebės pasiekti vyrų sunaikinimo.
Gerbiu moteris, tačiau manau, jog čia jau peržengtos visos ribos.
cit 1: kaip griaunant, zudant ir naikinat galima kazka gero ir grazaus pastatyti. Ar tik ne hitleris ragino isnaikinti ir naikino zydus o stalinas - siaip komunismo priesus, nes tik juos isnaikinus buvo galima pasiekti visuotine palaima... Kuo tai baigesi, manau, is istorijos pamoku dar prisimenat.

uzteks deliot vysnaites ant puveko virsaus - ta puveka reikia isspardyt, o tada jau statyt kaip tinkamiem...


cit 2: Pasekejams, gi pasiulyciau atsikratyti kompleksu (ypac nepilnavertiskumo ir saves gailejimo) ir dirbti, daug dirbti vardan aukstu rezultatu.

kompleksai neatsiranda is niekur - reikia ne 'uzsimerkti, uzsikimsti ausis ir DAUG daug dirbti', o issiciukinti ir pagalvot kiek susijus tavo asmenybe su egzistuojanciom iskrypusiom normom - viena is ju yra darbo morale. Varliau, tu pats atrodai susireiksmines Didziosios Filosofijos (cia kuris tevukas yra tavo feivorit?) pagrindu. O isskirtinias tavo minetus zmones padaro butent tokie kaip tu sitam komentare :) tai kam tada tos teises jeigu kovoti reikia uz JAS, o ne save? glukoidai


O del to ar reikia tokiu knygu musu mazyteje Lietuvoje, ar ne, tikrai ner ko diskutuot ((:
perskaiciau ta manifesta, realiai tai meslas ta rasliava, kitaip ir nepavadinsiu, ne veltui autore daug meslo savo sakiniuose ir vartoja, martyt, kitaip nebegalejo saves issimezti. Kazkokie sapaliojimai, kaip griaunant, zudant ir naikinat galima kazka gero ir grazaus pastatyti. Ar tik ne hitleris ragino isnaikinti ir naikino zydus o stalinas - siaip komunismo priesus, nes tik juos isnaikinus buvo galima pasiekti visuotine palaima... Kuo tai baigesi, manau, is istorijos pamoku dar prisimenat.
Perskaiciau viena komentara, istrauka:
"Aš didžiuočiausi pavadinta feministe. Tai - natūrali moters būsena. Kaip gali juodaodis nekovot prieš rasinę neapykantą, o homoseksualas - už homoseksualų teises?"

Siulyciau nesusireiksminti, yra zmoniu teises ir uz jas reikia kovoti. O tai kad tu juodas, *ederastas ar moteris taves tai isskirtiniu nepadaro. Visos pseudofilosofijos a la feminizmas tera eilinis niekingas bandymas supriesinti zmoniu gimine. Pasekejams, gi pasiulyciau atsikratyti kompleksu (ypac nepilnavertiskumo ir saves gailejimo) ir dirbti, daug dirbti vardan aukstu rezultatu.
Noreciau pamineti dvi lietuves veikejas - p. Vesaite ir p. Grybauskaite. Siu moteru atliktu darbu, pasiektu rezultatu ir naudos visuomenei priesingybe puikiai iliustruotu si kuklu komentara.
parasiau "geriu moteris"...matyt vyriski genai suveike...atsiprasau, turejo buti ......Gerbiu Moteris....
Geriu moteris...
Jos netaupykles...
Manes nesuprato...
Feminizmas, kaip naturali kova - ok...Jei jus musa vyras, tai jam ir sakykit tokius tekstus...As norejau pasakyt, kad toks RADIKALUS FEMINIZMAS kaip kad as supratau yra knygoje yra nesveikas...Juodaodziai kovojo uz teises nezudydami baltaodziu,o sakydami "Zmogau, pazvelk, as ir tu esam vienodi"...Istorija biloja, kad ju kova prasidejo elementariu viesojo transporto boikotavimu...na nukrypau...nesvarbu
Kovokit uz savo teises jei kuri jauciasi diskriminuojama...Bet kovokit kaip kovojo juodaodziai, zydai ir t.t..Nedarykit savo vyrams valgyt ar dar ko, bus alkani nemus...Na ce daugmas poksto forma...
Feminizmas yra grazi ideja, kaip ir socializmas...Taciau jei jis isigimsta, tai visi zinom kas boona...
Atsiprasau uz buvusiais kartas, kurios enge moteris...
Ach ponulis jaučiasi įžeistas? O kaipgi tavo močiutė, promočiutė ir propromočiučių kartos, per amžių amžius buvusios vyrų nuosavybe? Kaip 50 proc. Lietuvos moterų, mušamos vyrų? ar jos jaučiasi įžeistos? Ne, joms gėda ir baisu kovoti už savo teises, bent menkiausias, kad tik nepagalvotų, kad jos nekenčiamos feministės. Aš didžiuočiausi pavadinta feministe. Tai - natūrali moters būsena. Kaip gali juodaodis nekovot prieš rasinę neapykantą, o homoseksualas - už homoseksualų teises? Jie kovoja, o moterys nuleido rankas. Kodėl? Dėl tokių, kaip tu. Bijome nepatikti. Bijome, kai mūsų nesupranta. Cituoju ką tik perskaitytą tekstą (kuris, jei sekčiau tvao pavyzdžiu, turėtų mane paverst apsiputojusia iki neįskaitomumo) : "Net gyvuliai padoresni už moteris. Moterys pamėgo prievartą labiau nei tyrą meilę. Moterys - naujos kartos taupyklė, kuri turėtų stovėti aukštyn kojomis. Moterys neverkia kai jas prievartauja vyrai. Moterys nesupranta gyvenimo bei jo filosofijos. Moterys nemoka liūdėti, nes jos turi geras drauges - krūtis. Moteris taip pat galima melžti kaip karves. Moterys - naktinės plaštakės, skrendančios į vyrų šviesą. Moterų protas tolygus vabzdžių protui. ...Moterys - tai neevoliucionavę vyrai....Moteris?! Bjauru net išgirsti šį žodį. Per moterį mirė net Dievas....Moteris - tai neiškepęs pyragas. Moteris - pasaulio liga ir maras." ir taip toliau ir taip toliau ir taip toliau. Tai - Neapykantos lopšinė, kurios mes klausėmės per visą žmonijos istoriją ir kurią radau išspausdintą internete...šiandien. Neapykanta moterims nedingo suteikus teisę balsuoti. Vyrai nesigėdi šimtmečius tukusios priespaudos ir vergovės. Jie niekada už tai neatsiprašė ir neatsiprašys. Buvo atsiprašyta žydų, juodaodžių, kada nors bus atsiprašyta gėjų. Bet ne moterų. Kodėl? Nes jos pačios to nenori. O štai Valerie Solanos. neskaičiau jos knygos, bet norėsiu perskaityt. Manau, kad rasiu tą pačią neapykantą, tik vyrams. Ir nors man feminizmas - ekvalizmas, LYGYBĖ, jos neapykantos malda reikalinga. Reikalinga atsakyti tokiems neapykantos tekstams, kurie kaip mantra buvo mums kartojami ir bus dar ilgai kartojami. Valerie neapykanta niekada neatsvers svarstyklių, niekada neišlygins skriaudos. Kai kurie intelektualesni vyrai sako ne "užsičiauk, skriaudos nėr ir ne buvo", o "pamiršk" . Bet užmarštis moteris ir nugalėjo. Dabar vergovė - paslėpta. Kaip vargšus nebe atvirai, o užslėptai valdo turtingieji, taip moteris nebe atvirai, o užslėptai yra vergė. Aš nepamiršiu niekados. Jaučiu gėdą, kad baltieji išnaudojo juoduosius, nors pati to nedariau ir nepažįstu nieko, kad būtų darę. Jaučiu atsakomybę už lietuvius, kurie naikino žydus, nors mano šeimoje tokių nebuvo. Aš asmeniškai atsakinga ir už rusus, kurie šaudė į lietuvius, ir už latvius, dabar diskriminuojančius rusus. Kodėl? Nes aš moteris ir man RŪPI. Vyrams rūpi tik kaip gauti daugiau galios, pinigų, nuosavybės, bet kokia kaina, kad ir sunaikinant planetą. Jie įsižeidžia, kaip juos pavadina skriaudikais, teisybė akis bado. Bet niekada nepatys jie teisybės. Niekada nebūsim laisvos. Ir todėl niekada laisvi nebūsite ir jūs.....
Am...Net nezinau nuo ko pradeti...Bijau susilaukti kritikos is vietiniu "FEMINISCIU", bet bandysiu sudelioti savo mintis paskaicius ( ir tai ne iki galo ) ta, kas buvo parasyta virsuje...Mintis sudelioti bus sunku, nes ju kilo labai daug.Gal net ne taip...Norisi vemti.

Ar tai feminizmas ? Ar as susidooriau su tuo tikruoju, nuskriaustu moteru Feminizmu ?(po siu sakiniu istaisiau daugybe klaidu, matyt perdaug susijaudines, kad rasyciau).Man uzteko vienos citatos is knygos , paminetos recenzijoje, kad suprasciau, jog feminizmas, tai yra iskrypimas.Tai nera moteru teisiu gynimas ar lygybes siekimas ( visa sirdimi tikiu, kad moterims suteikiamos visos teises moosu mazyteleje Lietuvoje).Tai yra atviras vyru zeminimas slepiantis po ta, nekaltaja Feminizmo savoka.Vygdant atvirkstini procesa, t.y. bant menkaisuia moters zeminima, siais laikais galima atsidurti ir teisiamooju suole, bet cia, kaip supratau, feministes yra nelieciamos istatymo rankos ( kas liecia tik zodinius veiksmus, o ne fizinius)...As feministe,t.y. as moteris visaip irodinejanti savo tiesa, zemininti vyru gimine ir man del to px, nes as feministe.
Taip.Moterys ilgus amzius kentejo priespauda.Taip, jos kencia ir dabar.Taip, be abejones, jos dar kentes, nes tai yra iauge i kaikurias kultooras...Taciau, manau, kad lietuvai tokia knyga yra netinkama.Ji tik pakurstys nesveika moteru sieki tureti lyias teisias ( dar karta pabreciu, kad as visom keturiom uz lygias vyru ir moteru teises ir tikrai manau, kad lietuvoj yra suteikiamos visos alimybes moterims).Aisku, po sio komentaro gali atsirasti ir daugiau komentaru is moteru, kurios, neva tai kentejo del savo lyties.Taip ! Gali booti ! netgi taip ir yra.Bet tai ne tik ce , tai visame pasaulyje.Lygiai taip pat pasitaiko ir vyrai.Lygiai taip pat kencia ivairiu subkulturu atstovai ieskantys darbo, ar tiesiog siaip einantys gatve ir nuolatos girdintys uzgauliojimus.Taigi visa sita isakius, as galiu daryti isvada, kad nediskriminuojami yra tik toji pilkoji mase, kuri visiskai niekuo neisikiria.Nor tai velgi nera tiesa ! Mes visi susiduriam su vienokia ar kitokia diskriminacija ir vienu ar kitu gyvenimo momentu negausim visi vienodai koses i lekste...Vienam teks maziau.Gal delto, kad jis moteris, gal delto, kad jis devi suplysusius dzinsus, delto, kad jis homoseksualus arba tik delto, kad jam tiek liko.taip jau boona.

Neskaitysiu ka parasiau, nebent tik isiuntes.Nenoriu taisyti, nors jauciu, kad tekstas nelabai rislus, arba nelabai argumentuotas....Betkokiu atveju netobulas, gal nukrypstantis i pievas.Nezinau. Ginkime savo teises, rodikim kad esam lygus, bookim vieningi, bet nesiimkim krastutinumu...

Aciu.Nepykit ir supraskit mane jauna, dar nepatyrusi ir siektiek izeista....